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6/21/2011

デンソーユニット内データ Data in DENSO unit


デンソーは現在トヨタ・スバル・マツダの供給していますがトヨタのMPUはモトローラ(一部の車種については他社もあるようですが)を使用し、それ以外のメーカーには日立のMPUを使用しています。データ処理は8bit、16bit、IEEE754を複合的に組み合わせられています。基本の点火や燃料は8bitで(一部の車種は除く)点火、燃料系以外の制御は16bit、リミッター類はIEEE754になります。SG-5のフォレスタはすべてがIEEE754で処理されています。GDBインプレッサの頃はすべてが8bit構成でした。BP以降のレガシーやRX-8については点火や燃料の変更では大きくパフォーマンスが得られない仕組みになっているのも注目です。基本点火や基本燃料Mapによりデータ内での点火や燃料を変更しても目標空燃比で補正が行われ、変更による高水温やノック現象などが発生すると最悪、オリジナルのパフォーマンスも得られなくなります。近々ユーザーレベルで書き換えが出来るツールが販売されていますが、よほど注意しないと破損のリスクは免れないです。そういったツールはショップやメーカーが使用するものではありません。先日、そのツールで書き換えたユーザーのデータを読み出したらデータにバグが入っていてエンジンチェックが消えずディーラーにも断られ、書き換えたショップも原因不明と言われユーザーが困惑していました。それがすべて自己責任といわれたら皆さんならどうします?下の画像は8bitをIEEE754に変換したものです。スピードリミットが500Kmに変更されていますよね。


MPU of Toyota uses Motorola, Inc. (Though there seems to be other companies about a part of model, too), and uses MPU of Hitachi for other manufacturers though is supplying DENSO by Toyota Subaru Mazda now. 8bit, 16bit, and IEEE754 are combined with data processing combining it. 16bit and limiters become IEEE754 the ignition with 8bit (A part of model is excluded), and the control of a basic ignition and the fuel other than the fuel system. As for Foresta of SG-5, everything is processed with IEEE754. All were 8 thebit compositions at the GDB Impreza. As for the legacy and RX-8 since BP, the mechanism that the performance is not greatly obtained by igniting and changing the fuel is attention. When a high water temperature and the knock phenomenon, by the change etc. are generated, the correction is done compared with target Amo even if the ignition and the fuel in data are changed with basic ignition and basic fuel Map, and the worst, original performance is not obtained. The risk of damage doesn't escape if it doesn't greatly note it though the tool that can be rewritten at the user level will shortly be sold. Such a tool is not what the shop and the manufacturer use it. There was a bug in data, the engine check did not disappear, it also was refused also by the dealer, it was said that the shop that had rewritten it was an uncertain cause, and was perplexed the other day of the user when the data of the user who rewrote it with the tool was read. What does it do if it is you if everything is called a self-responsibility?The image below is conversion of 8bit into IEEE754. The speed limit has been changed to 500Km.

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